Dit is Mark. En Mark is een typische millennial. Mark is 25 jaar oud, heeft eerst een HBO studie afgerond om zich vervolgens te specialiseren met een masteropleiding. Nu is Mark op zoek naar een baan. Maar hoe zorg je er nou voor dat Mark voor jouw bedrijf wil werken? Millennials aantrekken: Zo doe je het!

Millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000 en worden ook wel generatie Y genoemd. De generatie bestaat uit (bijna) afgestudeerden en mensen die zich op de arbeidsmarkt bevinden. Terug naar Mark en zijn zoektocht naar een baan: Mark is niet alleen op zoek naar inhoudelijke kennis en ervaring maar vooral naar bezieling in zijn werk en een omgeving die in lijn is met zijn identiteit, waarden en overtuigingen. Hij wil het verschil maken. 

En ik hoor je denken: ‘Dat kan Mark wel allemaal willen maar waarom zou ik daar wat mee doen’? Nou omdat, wanneer je Mark voor je weet te winnen, hij van grote waarde is voor je organisatie. En je geen keus hebt. In 2020 bestaat 50% van de Nederlandse workforce uit millennials. Met een krimpende beroepsbevolking in het vooruitzicht, hebben organisaties millennials dus hard nodig.  Toch is dat kwartje bij veel organisaties nog niet helemaal gevallen. Wanneer doen organisaties het goed bij Mark en zijn vrienden?

 

Leren, groeien en ontwikkelen

Een van de grootste behoeften van millennials in hun werk, zijn de mogelijkheden om te leren, groeien en te ontwikkelen. Zelfontplooiing. Ze zijn op zoek naar een omgeving waarin ze worden uitgedaagd en hun nieuwsgierigheid kunnen volgen. Millennials geloven in ‘lerend werken’, waarbij leren continu onderdeel is van hun werk. Het salaris mag dan best wat lager zijn. Millennials zijn daarmee de eerste generatie die zich in het topje van de pyramide van maslow bevinden. In tegenstelling tot de generaties voor hen, die een grote behoefte hebben aan waardering, erkenning en (economische) zekerheid. Dit betekent ook dat millennials de eerste generatie zijn die niet extrensiek maar intrinsiek te motiveren zijn!

 

Autonomie

Millennials willen onafhankelijk en autonoom hun werk kunnen doen. Wel in combinatie met duidelijke verwachtingen en spelregels. Ze willen een balans tussen verantwoordelijkheden en het vertrouwen in hun vaardigheden en competenties dat daar bij hoort. Geen vaste functies en werkzaamheden maar flexibiliteit. Dat dit met vallen en opstaan gaat vinden ze een mooie uitdaging en bijdragen aan hun zelfontplooiing. Niet zo gek dat organisaties die holacratisch zijn georganiseerd, zo populair zijn onder millennials! Dit heeft ook gevolgen voor de leiderschapslaag binnen een organisatie: Millennials willen gecoacht worden in plaats van (gemicro-)managed.

 

Cultuur

Een cultuur die zich focust op het geluk en welzijn van haar medewerkers zijn erg populair onder millennials. Deze ‘culture first companies’ weten dat de betrokkenheid van haar medewerkers van grote invloed zijn op de klanttevredenheid. Culture Amp beschrijft: ‘Customer satisfaction should be understood as a lag indicator of another force. Customers don’t buy what we’re selling until they buy why we’re selling. The ‘why’ comes from those who believe in the brand promise of your organization. In this world, you can’t have highly engaged customers if you don’t have highly engaged employees.

 

Purpose

Millennials hechten veel waarde aan het grotere plaatje. De why van een organisatie, zoals Simon Sinek het noemt. Ze zijn op zoek naar een purpose die in lijn is met hun eigen identiteit, waarden en overtuigingen. De organisatie moet open en oprecht zijn in waarom hij doet wat hij doet, niet alleen het hoe en wat. Deze purpose moet niet alleen de zakken van de baas vullen maar van maatschappelijke toegevoegde waarde zijn.

 

Zeggen wat je doet, en doen wat je zegt

Wees als organisatie vooral oprecht. Sluwe marketingcampagnes die millennials een worst voor houden? Daar wordt zo doorheen geprikt.

‘Een werkgever moet er alles aan doen om mij te houden en ik moet er alles aan doen om van toegevoegde waarde te blijven voor mijn werkgever’, hoorde ik eens van een millennial. En zo simpel is het eigenlijk. 

Ben je geinteresseerd geraakt in millennials op het werk? Lees dan ook eens onderstaande gerelateerde artikelen: