In deel 1  en deel 2 van ‘Zo kom je erachter wie je bent’, heb je achterhaald wat je nodig hebt om je goed te voelen en een begin gemaakt aan het vinden van je passies. In dit laatste deel gaan we achterhalen wat je superpowers zijn. Nee, je hoeft geen superheld te zijn om die te hebben. Ook jij hebt ze. Deze oefeningen helpen je dat te beantwoorden, dus waar wacht je nog op?

Iedereen heeft sterktes en zwaktes. Zo was ik op de middelbare school bar slecht in wiskunde. Tijdens de lessen lette ik nooit goed op omdat ik het niet snapte en niet om extra uitleg durfde te vragen. Elke tentamenweek was het weer een lijdensweg. Na een uurtje leren was ik helemaal leeg en down. En die talen waar ik voldoendes voor haalde zonder te leren.. die liet ik links liggen. Al mijn energie ging naar de vakken waar ik slecht in was. Ophalen, noemde mijn mentor het. ‘Ik wilde toch mijn diploma halen’?

Ik had veel beter mijn aandacht voor wiskunde tot een minimum kunnen beperken (lang leve de zesjes cultuur!). En m’n talent voor talen kunnen doorontwikkelen. Iets waar ik ook nog eens energie voor terug had gekregen. Wij mensen hebben de neiging om ons op onze zwaktes te focussen. Best logisch, aangezien we dat vanaf onze jeugd al geleerd hebben op school. Zo worden we allemaal lekker gemiddeld en weten we bij het kiezen een vervolgstudie massaal niet wat er bij ons past. Anyway, nu we weten dat dit niet werkt gaan we het heel anders doen. Toch?

Flow

Wanneer je je sterktes in kan zetten tijdens een activiteit of taak geeft dat je een goed gevoel en energie. Je voelt je in ‘flow’. Die uitdrukking hebben we te danken aan de psycholoog Mihaly Csikszentmihaly, die het flow-model heeft ontwikkeld. Hij zegt dat flow een mentale toestand is waarin je helemaal opgaat in je bezigheid. ‘Het brengt een gevoel van geluk, voldoening en ontspanning met zich mee. Angsten, zorgen, frustraties, twijfels en andere gedachten verdwijnen even naar de achtergrond’. Je bent in flow wanneer je:

  • extreem geconcentreerd bent
  • je effectief en in controle voelt
  • uitkeek naar het doen van de activiteit
  • je jezelf helemaal vergeet en helemaal op de activiteit focust
  • de activiteit heel leuk vind en/of er veel energie van krijgt
  • de activiteit een uitdaging maar wel haalbaar vindt
  • alle besef van tijd verliest

Je zet vaak je sterktes in wanneer je in flow bent. Begin nu met het beantwoorden van de vragen:

1. Door welke taken of activiteit (werk of privè) voel je je goed? En door welke niet?

Nu je alle taken hebt opgeschreven beantwoord je vervolgens, over de taken waardoor je je goed voelt, onderstaande vragen. Zo kom je erachter of je in flow was tijdens het doen van deze taak.

  • Voelde je je effectief en in controle?
  • Keek je uit naar het doen van de taak?
  • Vergat je de tijd toen je de taak deed?
  • Voelde je je goed toen je klaar was met de taak?

Heb je 4 keer een ja geantwoord? Gefeliciteerd, dan was je in flow tijdens het doen van deze taak of activiteit!

2. Welke sterktes zet je in tijdens deze taak? (Vind je dit te lastig om te beantwoorden? Vraag het dan bijvoorbeeld aan een collega waarmee je deze taak vaak samendoet)

3. Hoe kun je deze sterktes gaan omzetten in superpowers?

 

Zie je, ook jij hebt superpowers! Bovenstaande vragen zijn maar een klein voorbeeldje uit de training ‘Worden wie je bent’. In deze training gaan we het grondwerk doen om te worden wie je bent. Niet wie je altijd al had willen zijn, maar die echte ik, die al die tijd al in je heeft gezeten. En hoe je van daaruit keuzes maakt en je leven inricht. We doen gedurende de dag veel verschillende adem- en aandachtsoefeningen en opdrachten die je een nieuwe kant van jezelf laten zien. We zitten niet alleen stil om te praten en te denken maar gaan vooral doen en voelen. En we gaan naar buiten, de Sallandse natuur in!

%d bloggers liken dit: