Opleiden wordt vaak pas ter sprake gebracht binnen organisaties wanneer er wat budget over of stront aan de knikker is. Zo moet het altijd concurreren met andere prioriteiten die de organisatie heeft. Maar dat is natuurlijk een korte termijn gedachte, die jou en je organisatie op de lange termijn niet gaan helpen. Opleiden is misschien nu niet urgent, maar daarmee niet minder belangrijk. Heb je weleens nagedacht hoe je organisatie er over 5 jaar uitziet, als je je medewerkers vandaag niet opleidt? Dit is de toegevoegde waarde van opleiden op je organisatie en haar performance:

De mensen in je organisatie kunnen die maken of breken. Zij maken het verschil. Wanneer mensen worden gemotiveerd, gefaciliteerd en in staat worden gesteld van betekenis te zijn en hun talenten en kwaliteiten te gebruiken, blijven organisaties ontwikkelen en groeien. Het leidt tot het creëren van nieuwe kansen, een hogere betrokkenheid en betere resultaten. 

Door ze te faciliteren in het beantwoorden van vragen als; wie ben ik, wat is mijn werk hier binnen het bedrijf en hoe kan ik daarmee van betekenis zijn? vergroot je niet alleen hun toegevoegde waarde voor de organisatie. Door de vertaalslag van je strategie naar de individuele toegevoegde waarde van je medewerkers te maken, lukt het je ook om de juiste medewerkers aan te trekken, te ontwikkelen en behouden, en daarmee je doelstellingen te behalen.

 

Performancegericht opleiden

Performancegericht opleiden heeft als doel de performance van je mensen, teams en organisatie te vernieuwen. Het is wel handig, maar je hoeft geen grote organisatie te zijn met eindeloze budgetten en potjes om hier invulling aan te geven. Het gaat erom dat je weet wat je doelen zijn, waarom je opleidt, wat je medewerkers daarvoor moeten kunnen, waar hun behoefte liggen, hoe elke leerinterventie hieraan bijdraagt en elke dag een kleine stap in die richting te zetten. Je brengt de ontwikkeling van je organisatie en die van je medewerkers en teams in lijn met elkaar, zodat ze elkaar versterken.

 

Wil jij ook opleiden van toegevoegde waarde laten zijn voor je organisatie? En kan je hier wel wat hulp, kennis en kunde in gebruiken? Neem contact met me op! 

%d bloggers liken dit: